Jak jedzenie przekłada się na zdrowie dziecka?

Statystyki mamy takie: co czwarty chłopiec i co trzecia dziewczynka w wieku 5-9 lat w Polsce ma nadwagę, a w ciągu niecałej dekady odsetek dzieci cierpiących na nadmiar kilogramów wzrósł o prawie 20%...

Mało co równie znaczący wpływ na rozwój dziecka, jak utrzymanie odpowiedniej diety. Niestety w obecnych czasach codzienne zakupy dzieckiem, to jak przejście przez pole minowe. Półki supermarketów uginają się od tzw. produktów wysoko przetworzonych, które kuszącą nasze pociechy niezliczoną ilością wymyślnych słodyczy w kolorowych opakowaniach. Także sieci fast-foodowe oferujące szybki i niezobowiązujący posiłek, nie sprzyjają zachowaniu umiaru oraz zdrowych nawyków żywieniowych. Dlatego też postaramy się tutaj na wskazanie obszarów w diecie naszych dzieci, na które powinniśmy zwrócić szczególną uwagę troszcząc się o ich prawidłowy rozwój. Bo choć oferowane przez nas ubezpieczenia uwzględniają schorzenia powiązane z niewłaściwą dietą (między innymi cukrzycę typu I), to lepiej z wyprzedzeniem zatroszczyć się o zdrowie potomstwa, niż później zmagać się z leczeniem.

Zacznijmy od tego, czego spożywać powinno się znacznie mniej lub w ogóle. Większość problemów żywieniowych wynika w końcu z nadmiaru. Intruzami w jadłospisie dziecka będą przede wszystkim sól i cukier. Szczególnie ten drugi, ulubieniec młodocianych, przenika do codziennej diety pod postacią napoi gazowanych i słodyczy. Choć rzeczy te nie muszą zostać całkowicie zakazane, powinny być podawane dzieciom raczej odświętnie, żeby uniknąć przyzwyczajenia ich zmysłu smaku do syntetycznej słodkości.

Nadmiernego spożycie przez dzieci “niechcianych” cukrów ma dwie konsekwencje. Jedna dotyczy zdrowia - jak pokazują badania, w ten sposób zwiększa się ryzyko wystąpienia otyłości, chorób serca, cukrzycy typu 2 i nowotworów. Z drugiej strony mamy niekorzystne zmiany zachowania i emocji dziecka: drażliwość i rozchwianie emocjonalne, problemy z koncentracją uwagi czy też obniżona odporność.

Korzystną alternatywą dla sztucznych węglowodanów zawartych w batonach i czekoladach będą cukry złożone, które znaleźć można w warzywach i owocach. Zamiast zaspokajać potrzebę poobiedniej przekąski ciastkami, warto będzie nauczyć swoje dziecko jedzenia jabłek, jagód bądź truskawek. Jest to istotne o tyle, że wzbogacają one organizm duże ilości witaminy C, na której niedobory często cierpią najmłodsi, a która ma znaczący wpływ na system odporności człowieka oraz w błonnik, który usprawnia pracę jelit. Powinno jednak unikać się podawania dzieciom jogurtów owocowych, gdyż są one na ogół wysoce przetworzone i zawierają niekorzystne dla zdrowia konserwanty. Zdrową przekąską będą również orzechy lub wafle ryżowe.

Kolejnym niepokojącym elementem w jadłospisie dziecka może być jedzenie z fast foodu. Żywność z sieciowych restauracji, choć kusząca niskimi cenami i dodawanymi do zestawów zabawkami, oparta jest w dużej mierze na tłuszczach i węglowodanach, nie dostarczających znaczących wartości odżywczych. Są to więc przede wszystkim puste kalorie, które nie powinny stanowić głównego elementu diety, jeśli nie chcemy igrać ze zdrowiem dziecka.

W przypadku maluszków, które nie ukończyły roczku, poza cukrem i solą powinno wstrzymać się także od podawania im surowego mięsa i jajek oraz mleka pochodzenia krowiego lub koziego. Należy zwrócić też uwagę na grzyby, które przez swoją ciężkostrawność oraz potencjalne niebezpieczeństwo zatrucia powinny być spożywane przez najmłodszych stosunkowo rzadko. Wyjątek stanowią pieczarki.

Skoro już pogawędziliśmy na temat tego, czego unikać, pora napisać parę słów na temat tego, co jeść się powinno. Będą to oczywiście owoce i warzywa, których dzieci powinny spożywać optymalnie pięć porcji dziennie. Do ilości tej zaliczają się również soki, ale uważajmy na te sprzedawane w sklepach (często dosładzane) bądź napoje o smaku owocowym. Ważny element zbilansowanej diety młodego człowieka stanowią również produkty mleczne, zapewniające niezbędny do rozwoju kości wapń, produkty skrobiowe oraz mięso. W przypadku tego ostatniego zwróćmy jednak uwagę, by było chude, niesmażone i odznaczało się dużą zawartością mięsa w mięsie. Szynki i parówki, choć nie muszą zniknąć z diety całkowicie, powinny pojawiać się w jadłospisie raczej okazjonalnie. Nie można zapomnieć także o rybach.

Poza wszystkimi powyższymi radami warto pamiętać także o regularnym spożywaniu posiłków i piciu dużej ilości wody oraz o ruchu. Dobra dieta, choć ma znaczenie zasadnicze, powinna iść w parze z uprawianiem sportów bądź ćwiczeń. Tyczy się to szczególnie młodych ludzi, ale nie ogranicza się wyłącznie do nich - zarówno dzieci, jak i ich rodzice powinni dbać o zachowanie formy, by byli w pełni sił i żyli długo i szczęśliwie.

Zainteresowanych zapraszamy do zapoznania się z raportem “Cukier, otyłość - konsekwencje” opublikowanym w zeszłym roku przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

Podając dane w formularzu wyraźnie potwierdzam, że dobrowolnie wyrażam zgodę na ich przetwarzanie przez Zdalnie Sp z o.o. w celu uzyskania odpowiedzi/informacji na złożone przeze mnie zapytanie. Przysługuje mi m.in. prawo dostępu do danych, ich usunięcia i prawo do przenoszenia. Wszystkie prawa oraz pozostałe informacje są dostępne tutaj: Polityka prywatności

Pliki cookies przetwarzane są m.in. w celu jak najlepszego dopasowania prezentowanych treści do potrzeb i zainteresowań użytkowników a także w celu zapewnienia bezpieczeństwa usług świadczonych przez firmę Zdalnie Sp. z o.o. oraz aby dokonywać pomiarów, które pozwalają udoskonalać produkty i usługi oferowane przez Zdalnie Sp. z o.o.. Szczegółowe informacje na temat rodzajów plików cookies, sposobach korzystania z plików oraz usuwania, a także o naszych partnerach znajdują się w Polityce prywatności.
Akceptuj